súčiastky  obsah  

  • kompletný katalóg ND (1955 - 1959)
  • dátum výroby súčiastok
  • karburátory JIKOV 32
  • elektrická inštalácia
  • rozdeľovač
  • kolesá a pneumatiky
  • porovnanie Š440 - Octavia
  • rozdiely podľa č. motoru
  • rozdiely podľa sérií


  •  dátum výroby súčiastok  hore  

       Väčšina súčiastok vyrábaných ako komplet a dodávaných prevažne firmami PAL a JIKOV (karburátor, palivová pumpa, chladič, kúrenie, stierač. motorček, prepínač svetiel, regler...) majú výrobcom vytlačený dátum výroby. Tento sa môže nachádzať na rôznych miestach súčiastky. Aj na výrobku jedného typu môže byť dátum na viacerých miestach (treba sa dobre pozerať). Značenie je dvojpísmenové, kde prvé písmeno znamená mesiac a druhé rok výroby. Podľa týchto znakov sa dá pomerne presne určiť, z ktorého obdobia pochádza daný komponent a či teda pochádza z nášho vozidla alebo nie.

       Mesiace (napr.):
          B=Březen, D=Duben, ... atď.
          ale M=?, T=? - neviem

       Roky (napr.):
    K L M N O P R S T U V W
    1956 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67



     karburátory JIKOV 32  hore  

       Motor automobilov Škoda 440 a 445 bol pôvodne vybavený spádovým karburátorom JIKOV 32 SOP s akceleračnou pumpičkou a sytičom (väčšinou s čiernou povrchovou úpravou). Karburátor je upravený pre pripojenie podtlakového riadenia bodu zážihu. Keď podtlakové riadenie nie je použité (Š440 Standard - prvé série), je prípojka zaslepená uzatváracou skrutkou.


    Jikov 32 SOPb

       Pre vozidlá Škoda 450 a Felicia boli použité dva spádové karburátory JIKOV 32 SOPb. Tento karburátor je odvodený z karburátora JIKOV 32 SOP. Jeho funkcia je rovnaká, až na funkciu pri akcelerácii a pri plnom výkone motora, keď nie je v činnosti tryska obohacovača (tryska tam nie je). Plný výkon motoru zaisťuje usporiadanie dvoch karburátorov s tlmiacou vložkou, ktoré spoločne s vzdušníkmi dodávajú dostatočne bohatú zmes.
       Neskoršie série Š440 (asi od r. 1958) a potom Škoda Octavia a Octavia Super boli vybavené spádovým karburátorom JIKOV 32 SOPb s akceleračnou pumpičkou a sytičom, odvodeným z karburátora JIKOV 32 SOP. Zmeny sú v kalibrovaní injektorov, zrušení pružiny guličkového ventilu injektora, zvýšení (predĺžení nahor) odvzdušňovacieho kanálu plavákovej komory, posunutí začiatku obohatenia na 45°, v zmene otvoru šupátka sytiča a v niekoľkých drobných úpravách mechanického rázu.
       Karburátor SOPb bol v roku 1961 nahradený typom JIKOV 32 SOPc, ktorý má zmenené hodnoty hlavnej trysky a hlavného vzdušníka. Zmeny sú ďalej v kalibrovaní injektorov, v zlepšenej funkcii volnobehu, v zväčšenom objeme plavákovej komory o 11 cm3 (nový plavák), čím bol umožnený lepší štart motoru.
       Rozlišovacím znakom karburátorov je prívod paliva od palivového čerpadla. Karburátor SOPb má potrubie a závity kovové, karburátor SOPc má hadičku z novoplastu. SOPc nemá montované čistiace sitko v prívode do karburátora.
       V priebehu ďalšej výroby bola zmenená tryska volnobehu na 45, vzdušník volnobehu na 150.
       V roku 1965 nahradil karburátory typu SOP karburátor JIKOV 32 BS.

    charakteristiky karburátorov JIKOV 32
    SOP BS
    Š
    4
    4
    0
    Š
    4
    4
    5
    b c 16 19
    *
    20
    *
    21 22
    *
    23
    *
    Š
    4
    5
    0
    *
    Š
    O
    c
    t
    Š
    O
    c
    t
    S
    u
    p
    difuzér, priemer (mm) 23/23 24 23
    hlavná tryska 125/300 130/330 120/275 125 120 125 120
    hlavný vzdušník 200/780 180 200
    tryska volnobehu 50/42 45 50
    vzdušník volnobehu 130/290 150
    tryska sytiča 110/225 90 110 90 110 90 110 90
    vzdušník sytiča, priemer (mm) 4.5/4.5 4 4.5 4 4.5 4 4.5 4
    tryska akceleračnej pumpičky 45/32 80 45 80 50
    tryska obtoku pumpičky 60/62 40 60 40 42
    tryska obohacovača 55/50 - 55 - 42 - 42 -
    ihlový ventil, priemer (mm) 1.5/1.5
    injektor, priemer (mm) 1.4 0.5 1.4 0.5 -
    * - na motore boli dva takéto karburátory
    červenou sú uvedené hodnoty staršieho značenia podľa ČSN


     elektrická inštalácia v číslach  hore  

       Elektrická inštalácia automobilu Škoda 440 je jednovodičová, s ukostreným + pólom a s menovitým napätím 12V. Zväzky káblov sú opletané textilným obalom. Poistková skrinka má 6ks 15 A poistiek. Počas výroby Spartakov sa elektrická inštalácia príliš nemenila, ale drobné rozdiely je možné vidieť na dvoch schémach zapojenia elektriky:

    schéma 1955,56 schéma 1957

    schéma 1955,1956
       Mala by platiť pre automobily do čísla motoru 291850. Táto schéma, ktorá sa uvádza v dostupnej literatúre, je pravdepodobne z prototypu Škoda 440 (Škoda 970) alebo Škoda 1200. Ale v podstate zodpovedá inštalácii v prvých sériách Škoda 440. Za povšimnutie stojí: dva samostatné stierače, zotrvačníkový prerušovač smerových svetiel, regulačné relé s konektormi po stranách, teleso kúrenia bez lievikov a hadíc privádzajúcich vzduch z predu vozidla, prepínač smeroviek páčkový, otočný.
    schéma 1957
       Mala by platiť pre automobily od čísla motoru 291851. Dá sa povedať, že zodpovedá elektoinštalácii uvedených vozidiel nielen technicky, ale aj vizuálne (na rozdiel od staršej schémy). Za povšimnutie stojí (a na porovnanie so starším vydaním): tandemové stierače, bimetalový prerušovač smerových svetiel, regulačné relé s konektormi na spodku, teleso kúrenia s lievikmi a hadicami privádzajúcimi vzduch z predu vozidla, prepínač smeroviek páčkový, horizontálny.

    Zoznam žiaroviek

    kde W pätica ks
    hlavné svetlomety 35/35 Ba 20 D 2
    parkovacie svetlá (v svetlometoch) 1,5 Ba 9 S 2
    koncové svetlá 5 Ba 15 S 2
    brzdové svetlá a ukazovatele smeru 15 Ba 15 S 4
    osvetlenie ŠPZ-ky 5 Ba 15 S 2
    vnútorné osvetlenie 5 Ba 15 S 1
    osvetlenie prístrojov 1,5 Ba 9 S 4
    všetky žiarovky sú 12 V


     rozdeľovač  hore  

    Rok výroby Typ vozidla Rozdelovač Základný predpal na kľukovom
    hriadeli pre palivo 80 oktánov
    Modely
    do r.1960
    Š 440 175 - 4026 28°
    Octavia 02 - 9204 304
    Š 445 175 - 4026 25°
    Octavia Super 02 - 9204 304
    Š 450 176 - 4026 20°
    Felicia a TS 02 - 9204 13
    Modely
    r.1961 a 1962
    Octavia 10 - 182 - 4026
    Octavia Super 02 - 9204 306
    Octavia a Super 10 - 182 - 4026
    Octavia Combi 02 - 9204 306
    Felicia 10 - 183 - 4026
    Octavia TS 02 - 9204.16

    údaje sú z časopisu Svět motorů


     kolesá a pneumatiky  hore  

       Na vozidlá Škoda 440 boli od počiatku výroby montované ráfiky 3,50D x 15 s pneumatikami Barum 5,50x15 so vzorkou OS-5. Pravdepodobne aj ráfiky 4J x 15 určené pre bezdušové pneumatiky. Tieto ráfiky boli plechové, hviezdicové. Od polovice roku 1958 sa začali montovať ráfiky plechové s vetracími otvormi oválnymi.
       Začiatok roku 1961 priniesol hneď niekoľko zmien. Rozmer ráfiku sa zmenil na 4J x 15 a rozmer pneumatík na 5,90-15. Pneumatiky nového rozmeru sa vyrabajú jednak s doterajšou vzorkou behúňa OS-5, jednak s novou vzorkou OS-11 pre rýchlejšie vozy (Octavia Touring-Sport a Felicia). Možno povedať, že pneumatíky 5,50-15 a 5,90-15 sa rozmermi podstatne nelíšia. Ich dynamický polomer ostáva prakticky rovnaký. Rozdiel je však v tom, že pri montáži pneumatík 5,90-15 na širšie ráfiky 4J x 15 sa dosiahne lepšie rozdelenie síl a zníženie špecifického tlaku v styčnej ploche pneumatiky s vozovkou, čo umožní zvýšiť únosnosť pneumatiky o 50 kg. Inými slovami — pri nezvýšenom zaťažení, ako je tomu v našom prípade — sa zvyšuje životnosť pneumatiky. Skúšky, konané vo VÚGPT v Gottwaldove potvrdili, že sa dosiahne až o 15% vyššej životnosti. Prispievajú k tomu i priaznivejšia kontrakcia v behúni a zväčšený obsah vzduchu v pneumatike.

    Nová vzorka OS-11

       S novou vzorkou OS-11 na plášťoch 5,90-15 sme sa stretli po prvý raz na Raide Polskom. Plášte s týmto novým dezénom boli montované na vozidle Škoda dvojice Lancman—Kameš a veľmi dobre sa osvedčili. Tvary vzoriek OS-5 a OS-11 vidno na obrázkoch. Vzorka OS-11 má tieto prednosti: Predovšetkým - u tejto vzorky pracuje behúň ako jeden celok. U OS-5 sú pozdĺžne pásy (figúry) vzorky od seba oddelené, vzájomne sa nestýkajú - pracujú samostatne. U OS-11 sú pozdĺžne pásy navzájom spojené podpernými mostíkmi, ktoré zaisťujú opretie jedného kľukatého pásu na druhý. Podperné mostíky však nesiahajú až do spodnej časti drážok. Končia asi v polovici - tu totiž, akonáhle sa vrchná časť vzorky ojazdí, už netreba ich podpernej funkcie. Ďalej - u OS-11 prechádzajú figúry vzorky dosť plynule do bočnej partie, pričom však dovoľujú, aby pracovala celá bočnica plášťa. Zmenší sa tým deformačná práca v ramene plášťa (ramenom sa nazýva prechod koruny plášťa do bočnej časti); plášť sa menej zahrieva. Figúry dezénu sú lamelované. Plášť vybavený touto vzorkou má preto väčšiu prilnavosť, najmä na mokrej vozovke, zvyšuje sa jeho priečna stabilita pri deformácii a zvyšuje sa odolnosť plášťa proti odieraniu. To má priaznivý vplyv ako na životnosť pneumatiky, tak na bezpečnosť jazdy. Pokým za plášte so vzorkou OS-5 ručí výrobný podnik do rýchlosti 120 km/h, pneumatiky so vzorkou OS-11 sú konštruované pre rýchlosti do 160 km/h. Vzorka OS-11 odpovedá poslednému stavu svetového vývoja v tomto obore.

    Udržování a obsluha pneumatik - originál z návodu na obsluhu '57

       Pneumatiky vašeho vozu byly dokonale vyrobeny a mají dobrou kvalitu. Vám je ale svěřeno, jak dlouho vydrží. Můžete je zničit do 2000 km a k tomu vám předkládáme přesný návod:
    1. Nehustěte na předepsaný tlak vpředu 1.4 atm a vzadu 1.7 atm (platí pro nezahřáté pneumatiky), ale spíše méně. Pak pojedete jako v bačkorách a za několik týdnů můžete plátno pneumatik česat hřebenem. Navíc vyčistíte vozovku od všech hřebíků, které pak použijete v garáži k rozvěšení rozbitých plášťů.
    2. „Řežte" zatáčky a jezděte rychle po špatných cestách a na podhuštěných gumách.
    3. Jestliže píchnete, nenechte se rušit a pokračujte klidně v jízdě až do některé Mototechny, kde vám ochotně prodají nový plášť.
    4. Zastavujte o chodník, kdykoliv to jde. Rozedřete brzy boky pláště a možná, že se vám povede ho prorazit tím dříve, čím méně budete mít gumu nahuštěnou.
    5. Jestliže máte v garáži kaluž oleje, zastavte v ní tou pneumatikou, kterou chcete zničit. Aby to ostatním pneumatikám nebylo líto, polévejte je buď benzinem, benzolem, acetonem nebo naftou.
    6. Brzděte prudce a rozjíždějte se tak. aby se zadní kola protáčela. Věřte, že silnice to vydrží, ale guma ne.
       S poškozenou pneumatikou pak jeďte do gumárenských závodů „Barum" a žádejte výměnu následkem špatné kvality pneumatiky. Nedají vám zdarma novou pneumatiku, ale dají vám zdarma právě opačné rady, než které jsou shrnuty v uvedených šesti bodech.



     porovnanie Š440 - Octavia  hore  

    A - Š 440, B - Octaviapopis
    rámik predného reflektoru:
    A - obyčajné(standard)
    B - obyčajné(export)
    C - asymetrické(Octavia)
    svetlomety
    zadné skupinové svetlo:
    A-odrazka na kryte,
    B-odrazka mimo krytu na lište
    disky:
    A - do polovice roku 1958,
    B - od polovice roku 1958
    nárazník :
    A - celý,
    B - z dvoch častí
    nápis na blatníku:
    A - Š450,
    B - Felicia
    pérovanie (pr.náprava):
    A - listová pružina, B - vinuté pružiny
    volant:
    B - bezpečnostný
    madlo zadnej kapoty:
    A - Škoda 440 Export, Octavia (do r.1961),
    C - Škoda 440 Standard, príp. Š450 / Felicia

    obrázky s * sú stiahnuté z http://www.plivnik.cz/veteran/


     rozdiely podľa č. motoru hore

    platí pre č. motoru
    od do zmena
    261350 nebola u Š440 štandard použitá synchronizácia 2. rýchlosti
    261600 podvozky automobilov mali ústredné mazanie olejom
    261601 podvozky mali mazanie samostatné, tukom, plneným tlakovou maznicou
    268177 hlava válcov so zmeneným prevodom vahadiel ventilov a zväčšeným priemerom pružín ventilov; nové vahadlá a pružiny sa nedajú namontovať na hlavu válcov do č. motoru ...
    291850 dva samostatné stierače predného okna
    291851 tandemový stierač predného okna - spoločný motorček
    300634 dvojitá (duplex) rozvodová reťaz
    300635 trojitá (triplex) rozvodová reťaz + zmenené obidve reťazové kolesá; výmena na starší typ je bez úprav možná s podmienkou výmeny mazacej skrutky reťaze
    313730 oranžová kontrolka tlaku oleja (Š445) - zhasne ak je tlak v poriadku (nový baroskop)
    330499 zelená kontrolka tlaku oleja (svieti ak je tlak v poriadku)
    330500 oranžová kontrolka tlaku oleja (Š440) - zhasne ak je tlak oleja v poriadku (nový baroskop)
    337227 nový sací kôš olejovej pumpy
    338350 hlavný brzdový válec s priemerom 25.5 mm
    338351 hlavný brzdový válec s priemerom 22 mm
    420900 ŠOctavia - musia byť pri mazaní spodného otočného čapu kolesá vytočené do plného rejdu
    603841 kĺbový hriadeľ - gumový kĺb nástavky hriadeľa - nahradil kĺb krížový
    603841 brzdový systém kvapalinovej brzdy konštrukčne zdokonalený
    603841 montované čelo kľukovej skrine so stupnicou, montuje sa spolu s novou remenicou (nulová ryska je vychýlená z osi motora o 50°)
    699823 konštrukčná úprava upevnenia rámika hlavného svetlometu a umiestnenia žiarovky obrysových svetiel priamo v svetlomete
    703831 zadná náprava konštrukčne zdokonalená - teleskopické tlmiče perovania, zadná priečka, polonápravy


     rozdiely podľa sérií hore

         Táto stať je určená pre skutočných pedantov, ktorí chcú mať svojho Spartaka naozaj originálneho. Postupne tu uverejním všetky rozdiely, na ktoré som prišiel pri renovácii mojich Spartakov. Budú sa týkať najmä odlišností, ktoré vznikli počas výroby typu Š440 - rozdiely jednotlivých sérií.

    súčiastka pôvodne séria neskôr
    ojnice len ojnice vylievané ložiskovým kovom 4. už aj ojnice s vymeniteľnými tenkostennými panvami
    výrobný štítok
    TYP: ŠKODA 970 SPARTAK !!! (iba úplne prvé série)
    - štítok bol upevnený cez privarený štítok karosérie - tento nebolo vidieť; menší štítok karosérie >priskrutkovaný< bol pod hlavným štítkom

    TYP: ŠKODA 440
    štítky sú vedľa seba (malý a veľký)
    predný svetlomet
    úzky rámik (JAWA 250)
    - platí pre typ standard

    široký rámik, vrchná časť dlhšia ako na Octavii
    smerovka
    sklenená, biele sklo

    sklenená, červené sklo
    teleso smerovky (profil)
    zadné svetlo
    bez zmeny počas celej doby výroby
    tesnenia okien rovnaké tesnenia predného, zadného a bočných okien (profil) väčšie tesnenie predného a zadného okna, tesnenia bočných okien zostali nezmenené
    gumenné koberce vystrihnuté z obyčajnej 'žliabkovanej' gumy lisované
    nápis na prednej kapote "ŠKODA"
    tri úchyty (skrutky)

    štyri skrutky
    madlo zadnej kapoty
    iba umelá hmota a smalt. odznak (platí pre typ standard)

    hliníkové madlo, A - so smalt. odznakom, B - so skleneným odznakom (od 30. série)
    ozdobná lišta masky
    uchytená na blatníkoch

    uchytená cez masku
    ozdobná lišta masky / znak
    smalt
    30.
    sklo
    vnútorné zrkadlo chromované plechové 30. umelohmotné
    čalúnenie stropu krátke, len tesne pod strechou + gumenná obruba pol. 1958 predĺžené až pod tesnenia okien, iná látka
    ozdobná lišta masky / plechy za ňou osobitné skrutky na lište (4) uchytené na hlavných skrutkách lišty (3)
    blatníková lišta
    chrom. plech a plexisklo

    celoplechový výlisok

    nápis pod lištu (medzityp Š440)
    stierače
    nezávislé
    okolo 20.
    tandemové
    predná kapota
    bez vykrojenia pre motorček stieračov (motorčeky sú pod prístrojovkou), tri rovnako veľké otvory
    okolo 20.
    s vykrojením pre motorček stieračov, stredný otvor menší
    veko odkladacieho priestoru na prístroj. doske bez prelisov


    s prelismi (3)
    náhradné koleso uchytené na podlahe kufra krídlovou maticou a doštičkou (platí pre typ standard) na špeciálnom ráme pod zadnou kapotou
    "zatvárač" dverí (zvnútra)
    koženkové slučky na tapacírovaní
    kovové priťahovacie lišty pod oknom
    volant
    s vybraniami na prsty na vodorovných priečkach



    hladké vodorovné priečky
    tlačítko húkačky
    bez polkruhu, znak s nápisom ŠKODA viď. obr. hore


    s polkruhom, znak s 'Š' viď. obr. hore
    prepínač smeroviek
    na prístrojovom štíte vpravo dole


    na tlačítkovom štíte v strede
    tlačítkový štít
    šesť tlačítok (navyše pravý stierač, osv.prístrojov)
    štyri tlačítka a prepínač smeroviek viď. obr. hore
    prerušovač smerového svetla
    zotrvačníkový
    (kryt bakelitový)
    bimetalový
    (kryt plechový)
    ovládanie záclony chladiča
    samostatným navijakom

    retiazkou upevnenou na združenom držiaku, kde je aj tiahlo otvárania kapoty
    teleso kúrenia bez bočných lievikov a privádzacích hadíc čerstvý vzduch privádzaný z predu cez hadice a lieviky
    nádrž uchytená plechovým upínacím pásom uchytená skrutkami
    polonápravy zvarené z dvoch plechových výliskov, len hrdlo oceloliatinové asi 10. presná bezšvová oceľová trubka + oceloliatinová vidlica a hrdlo (nalisované a privarené k trubke)
    ručná brzda vedenie predného lana ohnutou trubkou 29. vedenie predného lana kladkou
    nádobka na brzdovú kvapalinu
    plechová
    okolo 28.
    sklenená
    disky kolies
    "hviezdicové" s oválnymi otvormi (14)
    pol.
    1958
    obvodové vetracie otvory "špárové" (4)
    hriadeľ pedálu spojky a vypínací hriadeľ spojky iba s priečnymi unášacími kolíkmi; prevodový hriadeľ mal na koncoch púzdra s priečnymi výrezmi, do ktorých kolíky zapadali asi 28. s "T" - čkovými unášačmi s gumenými púzdrami
    teleso osvetlenia ŠPZ väčšie (dlhšie asi o 1.5 cm) otvory a sklíčka pod žiarovkami (bez nápisov AUTOPAL...)
    kratšie sklíčka s nápismi AUTOPAL...
    palivová pumpa
    tri vývody (prostredný zaslepený), sitko s dvoma otvormi, páčka zo stočeného plechu

    dva vývody, sitko s jedným otvorom, páčka rovná
    veko rozvodov
    4 rebrá na prednej strane
    (bez stupnice)
    8.
    Octavia

    8 rebier
    (bez stupnice (do č.m. 603840))




    home